onsdag 24. oktober 2012

Refleksjon over det didaktiske arbeidet

                "What a waste it would be, I thought as I developed the Webfolio concept, if the only audience for students creative efforts were the teacher or a small group of classmates".(Reiss 2001:31) (Otnes,2009)

Ord for dagen på facebook av Fritjov Urdal : "Kunnskap lyt delast skal den vekse."


Åpenhet gir muligheter for kunnskapsdeling. Det er positivt! Med internett har det blitt en åpen forbindelse mellom skolen og samfunnet utenfor. (Otnes,2009)
I dag er elevene motivert for å bruke digitale verktøy og bruk av blogg er stadig mer populært. Da kan kanskje blogg være en inngangsport til deres lærelyst? Mange har eksponeringsbehov i sosiale medier. Det å bruke blogg kan gi dem mulighet i å bli mer bevisst på hva man legger ut av sensitive opplysninger om seg selv og andre. En kan håpe at den digitale dannelsen vil bli mer gjennomtenkt. Og vi kan alle lære mer av dette ettersom vi ser problemstillingene kommer. Jeg tenker her på de sosiale og kulturelle endringene vi her må lære videre på.
Vi som er lærere må sette oss inn i å bruke alle mulighetene til det beste for elevene. Samtidig må vi lære dem å bruke internett kritisk og reflektert. Vi skal være en faglig tilrettelegger, inspirator og veileder for elevene. Inkludert de digitale aspektene slik at vurderingskriteriene må ha både faglig og digitalfaglig måloppnåelse om vi skal klare å integrere dette som en helhet. (Otnes, 2009)
I skolen må vi være særlig oppmerksom på retningslinjer og forsiktighetsregler og en bør ha på dagsorden diskusjoner om konsekvensene  med tanke på høflighet og personvern. (Otnes,2009)

Undervisningsoppgaven som jeg har laget på bloggen min er godt egnet å bruke til kunnskapsdeling visst en følger regler og nettvett. Det er også en enkel og fin måte å repetere stoffet på for elevene.

Punkt 1: Å lese teori om emnet er basisinformasjon elevene trenger for å kunne utføre oppgaven. Her er sidetall og bok poengtert.

Punkt 2: Ved å lage en liste over utstyret og skrive prosedyren vil gi dem en orientering og gang i prosedyren som de skal gjennomføre. Dette er helt nødvendig og detaljert forkunnskap for at de skal kunne gå videre i den praktiske utførelsen.

Punkt 3: Her skal de finne frem utstyr og kan gå i gang med selve gjennomføringen. Her er det læring i både å føle på utstyret og hvordan det fungerer. De vil utvikle empati med pasientene ved å ha kjent på kroppen  hvordan det er å få utført spesielt munnstell på seg selv.

Punkt 4: Det er viktig å lære hva en er god på og hva en bør gjøre bedre. Ved å reflektere over sin praktiske gjennomføring vil de kunne leve seg godt inn i det å være pasient, samtidig som de får gå igjennom sin rolle som pleier.

Bruk av film : Jeg har gitt dem mulighet til å legge ut film av deres gjennomføring av prosedyren, men legger til at det er frivillig å gjøre det. En kan ikke forvente at alle vil eksponere seg. Særlig ikke i en slik situasjon. Men en kan for eksempel filme på en slik måte at ikke hele ansiktet kommer med. Det å bruke film til bruk av egenvurdering er i så måte meget nyttig å skaffe seg selvinnsikt på i sitt eget arbeid. En lærer noe av å se på andre. Jeg mener elevene vil ha mulighet for et godt faglig utbytte av denne undervisningsøkten.

Julebordinvitasjon

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/44/444/444099/skolepc1_panorama.jpg


1 kommentar:

  1. Eg ser at den kommentaren eg la inn på fredag ettermiddag er vekke. Det eg kommenterte var at teksten under bildet av deg kanskje burde vore flytta til innledninga, i og med at den kjem igjen på alle blogginnlegga, så kommenterte eg at bildeteksten under knappen har fått med noko av teksten som ligg i oppsettet,at sitatet frå Fridtjof Urdal var passande, at eg trudde du hadde gløymt Brrrrrr ane våre fordi eg synes det var litt vanskelig å skille oppgåvene frå kvarandre. Dernest synes eg at fargevalet var godt for mine auge, det var behagelige fargar når ein skulle lese det du har skrive. Og ellers stod eg ved den fyrste kommentaren som eg la inn på oppgavesida.

    Ka som er grunnen til at kommentaren har forsvunne får vi plage forelesarane med i morgon.

    SvarSlett